Sabtu, 9 Julai 2011

Generic name, brand name (Nama generik, nama jenama)


Setiap ubat-ubatan kebiasaannya mempunyai dua nama. Pertama, nama generik yang turut dikenali sebagai nama tanpa hak milik antarabangsa (International Nonproprietary Name). Nama generik bermaksud nama rujukan yang sama bagi sesuatu ubat, di mana-mana negara pun kat atas muka bumi ni. Melalui nama generik, para profesional dalam penjagaan kesihatan akan dapat mengenalpasti dua perkara asas berkenaan klasifikasi ubat tu - kegunaan ubat tu dan macam mana ubat tu bertindak.

Contoh: Celecoxib - ubat anti-bengkak/tahan sakit, ubat ni merencatkan aktiviti enzim cyclooxygenase 2 yang terlibat dalam proses pembengkakan.

Selain tu, katakan terdapat beberapa jenis ubat yang mempunyai mekanisme tindakan yang sama, ubat-ubat ni akan mempunyai nama yang seakan-akan sama.

Contoh: Celecoxib, Etoricoxib, Parecoxib - semua ni ubat yang mempunyai mekanisme tindakan yang sama, iaitu merencatkan aktiviti enzim cyclooxugenase 2.

Nama jenama. Nama jenama ni merupakan nama yang diberikan oleh syarikat farmaseutikal yang menghasilkan ubat-ubat ni. Macam ubat gigi, selalunya kita gunakan istilah Colgate untuk mewakili ubat gigi, tak kira la ubat gigi tu dari jenis apa pun (eg: Weh, aku nak beli Colgate la jap lagi -- padahal pegi kedai nanti dia beli ubat gigi jenama Safi, tapi kita faham la kan maksud dia nak beli ubat gigi.). Jadi selalunya untuk nama jenama ubat-ubatan ni, nama jenama yang terkenal selalunya terdiri daripada nama jenama yang diberikan oleh syarikat yang mula-mula mengeluarkan ubat-ubat tu.

Contoh: Panadol - merujuk kepada Paracetamol, Minipress - merujuk kepada ubat anti hypertension iaitu Prazosin.

Timbul soalan - macam mana nak tau kat label ubat-ubat, mana satu nama generik atau nama jenama?

Selalunya nama generik akan ditulis di bahagian kandungan aktif (active ingredients), manakala nama jenama selalunya kat luar kotak/pembungkus dan ditulis dengan nama yang besar.

Aku galakkan korang kalau dapat ubat, pastikan korang tau nama generik ubat yang korang dapat, sebab kebanyakan ubat dihasilkan oleh lebih daripada satu company - jadi nama generik ubat memudahkan doktor atau mana-mana profesional kesihatan untuk kenalpasti jenis ubat yang korang makan. Masa dapat ubat, mintak orang yang beri ubat kat korang tu, tak kira la ahli farmasi atau pembantu klinik tulis nama generik pada sampul ubat yang korang dapat. 

Mula-mula aku ingat nak buat satu table dan senaraikan nama generik dan nama jenama, tapi memang ambik masa banyak nak buat benda tu dan memandangkan ada website yang dah ada maklumat tu, jadi aku paste link jela. Klik kat link yang aku bagi ni --> Senarai nama generik dan nama jenama ubat-ubatan.

Tiada ulasan: